Ciężarówka z silnikiem Diesla i instalacją LPG – czy to ma sens?

ciężarówka

Instalacje gazowe spotyka się w Polsce głównie w samochodach osobowych. W autach ciężarowych, które mają zwykle silniki Diesla, są one znacznie mniej popularne. Wynika to głównie z niechęci właścicieli firm transportowych i leasingowych do nowych rozwiązań, a także obaw o żywotność jednostki napędowej. Przystosowanie jednostki wysokoprężnej do spalania gazu jest jednak możliwe i pozwala na uzyskanie dużych oszczędności. Jak działa instalacja LPG w samochodach ciężarowych z silnikami Diesla i kiedy warto się na nią zdecydować?

 

Zasilanie dwupaliwowe

Silniki benzynowe są w stanie bez problemu pracować wyłącznie na gazie. W wypadku jednostek wysokoprężnych w teorii także jest to możliwe, ale w praktyce taka przeróbka jest bardzo skomplikowana i nieopłacalna. Z tego powodu auta z silnikami Diesla przystosowuje się do spalania LPG poprzez zastosowanie zasilania dwupaliwowego – jednostka może wówczas pracować wyłącznie na oleju napędowym lub oleju z dodatkiem gazu. Taka przeróbka polega na montażu dodatkowej instalacji zasilania LPG oraz zbiornika gazu.

LPG w fazie lotnej wtryskiwany jest do kolektora dolotowego. Zmniejszona dawka oleju napędowego, wtryskiwana fabryczną instalacją bezpośrednio do komory spalania silnika, inicjuje zapłon. Udział LPG w stosunku do oleju napędowego nie przekracza 25%. Stosowanie takiej ilości gazu pozwala uniknąć groźnego spalania stukowego, czyli chaotycznego i nierównomiernego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w różnych częściach komory spalania. Przyczynia się ono do nagrzewania silnika, a w rezultacie jego szybszego zużycia.

 

Duże oszczędności na długich dystansach

Montaż instalacji LPG w samochodach ciężarowych polecany jest przede wszystkim tym firmom, które zajmują się transportem długodystansowym. Jazda w długich trasach pozwala na uzyskanie gwarantowanego wzrostu mocy oraz największych oszczędności, a w efekcie szybszego zwrotu inwestycji. Dodatkowe koszty związane z przeglądami i wymianami filtrów LPG (co ok. 50 tys. km) i parowników LPG (co ok. 100 tys. km) nie są duże. Jeśli instalacja LPG zostanie właściwie dobrana do typu i mocy silnika oraz prawidłowo zamontowana, problemy z jednostką napędową powinny należeć do rzadkości.