Instalacje LPG – reduktory

Auto Gaz Śląsk jest liderem na rynku samochodowych instalacji gazowych. Jesteśmy oficjalnym dystrybutorem systemów firmy TARTARINI AUTOZapraszamy Państwa do zapoznania się z ofertą reduktorów znajdujących się w ofercie naszej firmy. Urządzenia te zwane są także parownikami LPG lub regulatorami ciśnienia. Reduktor jest najważniejszym podzespołem każdej samochodowej instalacji gazowej (oprócz systemów V generacji z sekwencyjnym wtryskiem gazu w fazie ciekłej). Zadaniami parownika LPG jako elementu instalacji auto LPG są redukcja ciśnienia gazu, dostarczenie paliwa gazowego w odpowiedniej ilości do aktualnego zapotrzebowania silnika, zmiana stanu skupienia gazu z fazy ciekłej w gazową oraz odcięcie gazu w momencie przerwania pracy silnika w gazie. W ofercie Auto Gaz Śląsk znajdziecie Państwo następujące typy reduktorów:

  1. Parownik – regulator ciśnienia – trójstopniowy RP77 G
  2. Parownik – regulator ciśnienia – podciśnieniowy G79
  3. Parownik – regulator ciśnienia – RP/G 05/S
  4. Parownik – regulator ciśnienia – ETAGAS, SEQUENZIALE
  5. Regulator ciśnienia dla gazu ziemnego – elektroniczny RP/M-E97
  6. LPG Parownik – regulator ciśnienia – elektroniczny G79 SE

 

reduktory gazu

 

Rodzaje parowników LPG

Ze względu na konstrukcję parowniki LPG można podzielić na dwie główne grupy: dwustopniowe i jednostopniowe. Dwustopniowe reduktory gazowe stosowane były przede wszystkim w instalacjach I i II generacji, ale mogą występować też w nowszych systemach. Obniżają one ciśnienie gazu do wartości zbliżonej do ciśnienia atmosferycznego. Zasada działania dwustopniowych parowników LPG powiązana jest ze zmianami ciśnienia w układzie dolotowym silnika.

W pierwszej komorze dochodzi do odparowania ciekłego gazu oraz obniżenia jego ciśnienia. Skutkuje to wepchnięciem membrany przez sprężynę do wnętrza komory, co powoduje otwarcie zaworu wlotowego gazu ze zbiornika. Gaz przepływa wtedy do drugiej komory, gdzie następuje redukcja jego ilości dostarczanej do komór spalania. W wyniku zachodzących w niej procesów wzrasta podciśnienie w układzie dolotowym, doprowadzane przez przewód łączący reduktor z mieszalnikiem gazu LPG, a membrana przesuwa się wewnątrz komory. Powoduje to otwarcie zaworu między stopniami i zwiększenie dopływu gazu z pierwszego stopnia redukcji. Zamknięcie zaworu następuje w wyniku hamowania silnikiem.

Reduktory jednostopniowe stosowane są w systemach IV generacji. Odznaczają się prostszą budową i mniejszymi wymiarami niż modele dwustopniowe. Za regulację wydajności odpowiadają w nich elektronicznie sterowane wtryskiwacze. W jednostopniowych parownikach gazowych występuje pewne nadciśnienie – zwykle około 1 bara – które utrzymywane jest przez układ kompensacji. Za jego regulację odpowiada znajdująca się na zewnątrz śruba, która powoduje zmianę napięcia sprężyny podtrzymującej membranę.

 

Budowa i funkcjonowanie parownika LPG

Parownik LPG składa się z kilku podstawowych elementów, takich jak korpus, zawór sterujący, membrana oraz wymiennik ciepła. Korpus parownika wykonany jest zwykle z odlewu aluminiowego lub mosiężnego, zapewniając trwałość i odporność na korozję. Wewnątrz korpusu znajduje się komora redukcyjna, w której następuje obniżenie ciśnienia gazu płynnego.

Zawór sterujący reguluje przepływ gazu do komory redukcyjnej. Jego działanie oparte jest na zmianie ciśnienia w układzie, wynikającej z różnicy między ciśnieniem gazu płynnego a ciśnieniem gazu na wyjściu z parownika. Membrana, zwykle wykonana z elastycznego materiału, oddziela komorę redukcyjną od komory membranowej. W komorze membranowej, pod wpływem ciśnienia gazu, membrana porusza się i przekazuje ruch na zawór sterujący.

Wymiennik ciepła to element parownika, który odpowiada za ogrzewanie gazu płynnego przed jego przekształceniem w gaz. Wymiennik ciepła jest połączony z układem chłodzenia silnika, dzięki czemu pobiera ciepło z płynu chłodzącego i przekazuje je do gazu. Dzięki temu procesowi, gaz jest w stanie utrzymać odpowiednią temperaturę i ciśnienie, co pozwala na efektywne spalanie w silniku.