Paliwa gazowe a olej napędowy

Biorąc pod uwagę aspekt ekonomiczny, najbardziej interesujący użytkownika samochodu, olej napędowy, ze względu na cenę zbliżoną do cen paliw gazowych jest dla nich paliwem konkurencyjnym. Współczesne wysokoprężne jednostki napędowe cechują zarówno niewielkie zużycie paliwa, jak i walory eksploatacyjne, które dzisiaj całkowicie zacierają różnicę pomiędzy silnikami z zapłonem iskrowym. Istotnym elementem, który należy brać pod uwagę dokonując jakiejkolwiek analizy ekonomicznej są wyższa o około 20 % cena samochodu napędzanego silnikiem wysokoprężnym oraz wyższe koszty jego obsługi i naprawy.

osoba za kierownicą

Różnica ta wzrasta znacznie w odniesieniu do samochodów wyposażanych w elektronicznie sterowane systemy wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego oleju napędowego (Common Rail). Biorąc pod uwagę jedynie różnicę w cenie paliw to w przypadku obu paliw gazowych, LPG i CNG koszt eksploatacji pojazdu napędzanego tymi paliwami jest o około 30% niższy w porównaniu z pojazdem napędzanym olejem napędowym.

 

Pozytywny wpływ paliwa gazowego na silniki Diesla

W przeciwieństwie do jednostek benzynowych w silnikach Diesla z instalacją gazową LPG nie zastępuje całkowicie oleju napędowego. Jest to niemożliwe ze względu na sposób ich pracy – podanie LPG do komory wypełnionej sprężonym powietrzem spowodowałoby niekontrolowany zapłon mieszanki. Do cylindrów, jeszcze przed wtryskiem oleju i zapłonem, podawany jest więc gaz wraz z powietrzem, co powoduje obniżenie zużycia paliwa. Dzieje się tak dlatego, że mieszanka gazowo-powietrzna jest korzystniejsza dla silników wysokoprężnych niż samo powietrze. Jej obecność przekłada się na wzrost efektywności procesu spalania oraz spadek zużycia oleju napędowego. Po podaniu LPG do silnika Diesla można zauważyć wzrost jego mocy – nawet o 25%. Dodatkowy zapas mocy można pozostawić lub ograniczyć w celu uzyskania wyższej ekonomii jazdy.

Stosowanie gazu w silnikach Diesla zapewnia również inne korzyści. Wpływa między innymi na zwiększoną trwałość filtrów DPF i SCR. Dzięki lepszemu dopalaniu się oleju napędowego w cylindrze do układu wydechowego przedostaje się mniejsza jego niespalona ilość, więc filtry pracują pod mniejszym obciążeniem, a emisja szkodliwych substancji (cząstek stałych i tlenków azotu) się obniża. W wyniku tego w przypadku nowych silników może dochodzić do paradoksalnej sytuacji – spaliny okazują się tak czyste, że komputer pokładowy pojazdu wyświetla komunikat o zbyt niskim zużyciu płynu AdBlue. Podsumowując, nie dość, że stosowanie LPG jest korzystne dla silnika, to samochód z instalacją LPG jest mniej szkodliwy dla środowiska naturalnego niż auto zasilane wyłącznie olejem napędowym.