Wymiana filtra kabinowego
Filtr kabinowy odpowiada za oczyszczanie powietrza. Jazda ze starym filtrem sprawia, że do wnętrza kabiny przedostają się pyły, drobnoustroje i grzyby. Wymiana filtra kabinowego to sposób na czyste i pachnące wnętrze.
Budowa filtra kabinowego
Budowa filtrów kabinowych różni się ze względu na rodzaj silnika, jednak dla wszystkich typów filtrów wyróżniamy warstwy wspólne, np.:
- warstwę podstawową – zatrzymuje kurz i pyłki,
- mikrofazę – zatrzymuje bakterie i grzyby,
- warstwy węglowe (choć nie zawsze) – zatrzymują NOx, CO i ozon,
- warstwy konstrukcyjne, tzw. warstwy nośne – stabilizują montaż filtra.
Uwaga!
Internet jest pełen podróbek filtrów, które nie pełnią funkcji filtra. Taki zakup to wysokiego ryzyko zarówno dla zdrowia, jak i finansów! Jeżeli potrzebujesz nowego filtra, wymień go w zaufanym serwisie!
Rodzaje filtrów kabinowych
W sprzedaży dostępnych jest kilka rodzajów filtrów kabinowych, które różnią się między sobą stopniem ochrony. Standardowe filtry to modele jednowarstwowe. Oczyszczają one powietrze zasysane z zewnątrz z pyłków roślinnych, drobinek piasku i kurzu. Nie są jednak w stanie zatrzymywać bakterii czy drobinek związków chemicznych, które są największym zagrożeniem dla zdrowia człowieka. Nie powstrzymują też mikroskopijnych cząsteczek aromatycznych, więc nie zapobiegają przykrym zapachom.
Decydując się na wymianę filtra kabinowego, warto zwrócić uwagę na filtry węglowe, które są modelami dwuwarstwowymi. Mają one dodatkową warstwę aktywnego węgla, dzięki której charakteryzują się wyższą skutecznością – o ile standardowe filtry radzą sobie z zatrzymywaniem jedynie cząsteczek PM10, tak modele węglowe są w stanie wyłapywać także drobniejsze cząsteczki PM2,5, których stężenie w samochodzie może być bardzo wysokie. Dzięki temu chronią kierowcę i pasażerów przed szkodliwymi gazami oraz ograniczają nieprzyjemne zapachy.
Najskuteczniejszym rodzajem filtrów kabinowych dostępnym na rynku są modele z aktywnym węglem i polifenolami. Wyposażone są w dodatkową, trzecią warstwę z substancjami pochodzenia naturalnego występującymi w roślinach. Filtry kabinowe z aktywnymi polifenolami charakteryzują się jeszcze wyższą skutecznością niż modele węglowe – zatrzymują niemal wszystkie alergeny i niemiłe zapachy, które mogłyby przedostać się do kabiny przez dwie poprzednie warstwy. Dzięki temu są idealnym wyborem dla alergików oraz wszystkich osób, którym zależy na jak najczystszym powietrzu wewnątrz auta.
Konsekwencje jazdy ze starym filtrem
Wiele osób wychodzi z błędnego przekonania, że od sprawności filtra zależy tylko ich zdrowie. Nic bardziej mylnego. Niesprawny filtr wywiera negatywne działanie na układ wentylacyjny i chłodniczy – jest siedliskiem drobnoustrojów, grzybów i bakterii.
Wśród konsekwencji jazdy ze starym filtrem wymienić należy:
- pogorszenie stanu zdrowia,
- zwiększone ryzyko alergii,
- uszkodzenie silnika dmuchawy,
- uszkodzenie parownika,
- uszkodzenie nagrzewnicy,
- zniszczenie radiatorów.
Aby uniknąć serwisu klimatyzacji / wentylacji i cieszyć się pięknym i pachnącym samochodem na dłużej, należy dbać o kondycję filtra. Pierwsze objawy jego niewydolności to nieprzyjemny zapach, nadmierne parowanie szyb, suche powietrze i zwiększona ilość kurzu.
Częstotliwość wymiany filtra
Filtr kabinowy należy wymieniać przy każdym przeglądzie albo co 15 tysięcy km. Najlepiej zrobić to po okresie zimowym, kiedy fizelina, z której wykonano filtr jest wilgotna i lepka. Prawidłowo zamontowany i dobrze dopasowany filtr zatrzymuje ok. 95% zanieczyszczeń – są to nie tylko szkodliwe grzyby czy bakterie, ale również nieprzyjemne zapachy z zewnątrz.
Wymiana filtra w naszym warsztacie
Oferta wymiany filtra kabinowego obejmuje:
- demontaż starego filtra,
- demontaż obudowy starego filtra,
- montaż nowego filtra,
- montaż obudowy filtra,
- analizę składu powietrza.
Usługi realizujemy w Katowicach.
Zapraszamy!