Jakie są zadania reduktora w samochodowej instalacji gazowej?

tankowanie samochodu LPG

Samochodowa instalacja gazowa składa się z wielu elementów. Do najważniejszych z nich należy reduktor, zwany także parownikiem. Jakie funkcje pełni reduktor w samochodowej instalacji LPG i na co należy zwrócić uwagę przy jego doborze?

 

Zadania reduktora w samochodowej instalacji gazowej

Reduktor jest najważniejszym elementem niemal wszystkich generacji gazowych układów zasilania – z wyjątkiem instalacji V generacji, czyli sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie ciekłej. Pełni on wiele funkcji w samochodowej instalacji gazowej. Jego najważniejszym zadaniem jest zmiana stanu ciśnienia mieszaniny propanu i butanu z ciekłej w gazową. Poza tym reduktor redukuje ciśnienie gazu oraz dba o zapewnienie jego odpowiedniej ilości do aktualnego zapotrzebowania silnika na paliwo. Ostatnią funkcją, jaką pełni parownik LPG w samochodowej instalacji gazowej, jest zabezpieczenie przed niekontrolowanym wypływem gazu podczas postoju pojazdu, gdy silnik nie pracuje.

 

Dobór reduktora do instalacji LPG

Aby instalacja LPG w aucie pracowała w prawidłowy sposób, niezbędny jest dobór odpowiedniego reduktora. Należy dopasować go do rodzaju instalacji oraz mocy silnika – modele przeznaczone do jednostek o małej pojemności nie będą dobrze współpracować z silnikami o dużej mocy. W systemach IV generacji, czyli sekwencyjnego wtrysku gazu, stosuje się przede wszystkim reduktory jednostopniowe. Mają one jedną komorę, w której odbywa się zarówno odparowanie gazu, jak i redukcja jego ciśnienia. Występują w dwóch wersjach: membranowej i tłokowej. W starszych instalacjach gazowych, I i II generacji, powszechnie montowane były modele dwustopniowe. Poza tym reduktory dzieli się ze względu na sposób zabezpieczenia części niskociśnieniowej przed wypływem gazu. Obecnie stosowane są wyłącznie reduktory elektroniczne, które całkowicie wyparły modele pneumatyczne.