Zasada działania klasycznych instalacji z regulacją przepływu LPG
Na przestrzeni lat samochodowe instalacje gazowe przeszły znaczącą ewolucję. Obecnie wyodrębnia się 5 generacji tych systemów, a jednym z nich są klasyczne instalacje z regulacją przepływu gazu. Co je wyróżnia i na jakiej zasadzie działają?
Czym są systemy regulacji przepływu gazu?
Na początku warto zaznaczyć, że w wyniku ciągłego zaostrzania norm w zakresie emisji składników toksycznych spalin systemy regulacji przepływu gazu nie są już obecnie stosowane w nowych instalacjach LPG i CNG. Z tymi urządzeniami wciąż można się jednak spotkać w wielu pojazdach poruszających się po polskich drogach. Klasyczne instalacje z regulacją przepływu gazu przeznaczone są do samochodów z silnikami wyposażonymi w katalizatory sterowane sondą lambda. Wykorzystują obecne od wielu lat na polskim rynku i wciąż udoskonalane urządzenia typu TEC 97 i TEC 99 oraz parowniki z serii G79 i RP. Systemy te precyzyjnie regulują przepływ paliwa gazowego, dzięki czemu minimalizują emisję toksycznych składników spalin.
Zasada działania klasycznych instalacji LPG z regulacją przepływu gazu
Klasyczne instalacje LPG z regulacją przepływu gazu działają na następującej zasadzie: po otwarciu zaworu wylotowego skroplona mieszanina propanu i butanu zmagazynowana w zbiorniku przepływa przewodem do filtra gazu z zaworem elektromagnetycznym. Jeśli jest on otwarty, dostaje się do parownika, który zmniejsza jej ciśnienie. Wymiennik ciepła wchodzący w skład parownika odparowuje i ogrzewa gaz, dzięki czemu się on gotowy do zmieszania się z powietrzem. Następnie LPG trafia do mieszalnika, który miesza je z powietrzem. Optymalny skład mieszanki, dopasowany do prędkości obrotowej i obciążenia silnika, ustalany jest za pomocą regulatora przepływu gazu. Powstała w ten sposób mieszanka trafia do kolektora dolotowego, skąd przez zawory ssące dostaje się do cylindrów silnika.