Jak prawidłowo skalibrować instalację LPG w samochodzie?
Aby samochodowa instalacja gazowa działała prawidłowo, konieczny jest nie tylko jej właściwy montaż, ale również kalibracja. Polega ona na dobraniu właściwych czasów wtrysku gazu w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Poznaj najważniejsze zasady kalibracji instalacji LPG.
Ustawienie sterownika
Pierwszym etapem kalibracji instalacji LPG jest ustawienie sterownika w taki sposób, aby pobór paliwa pozostawał na optymalnym poziomie przez cały czas. Obejmuje regulację kilku parametrów: temperatury i ciśnienia gazu, zarówno roboczego, jak i minimalnego, poniżej którego zasilanie przełączy się na benzynę, jeśli spadek będzie trwał dłużej od ustawionej wartości.
Kalibrację instalacji gazowej wykonuje się za pomocą specjalnego oprogramowania. Fachowiec ustawia w nim przede wszystkim rodzaj paliwa, które wykorzystuje samochodowa instalacja gazowa, oraz typ wtryskiwacza gazowego. Często zaznacza również opcję podgrzewania wtryskiwaczy – włączy się ono po dłuższym postoju samochodu.
Jazda testowa
Po skalibrowaniu instalacji fachowiec musi sprawdzić, czy prawidłowo ustawił wszystkie parametry. W tym celu potrzebuje wyższych obrotów silnika, dlatego przeprowadza jazdę testową. W jej trakcie ustawia między innymi linię mnożnika. To krzywa, która obrazuje stosunek dawki gazu do czasu wtrysku. Po przełączeniu na zasilanie gazowe czas wtrysku powinien pozostawać bez zmian. Jeśli jest inaczej, specjalista koryguje linię mnożnika.
Podczas jazdy testowej fachowiec obserwuje także działanie dwóch elementów. Pierwszym z nich jest reduktor, który ma za zadanie utrzymać właściwe ciśnienie w trakcie gwałtownego przyspieszania. Drugim jest sonda lambda. Wskazuje ona właściwości mieszanki paliwowo-powietrznej. Podczas gwałtownego przyspieszania sonda lambda powinna informować, że mieszanka jest bogata. W innym przypadku konieczna może być wymiana reduktora lub wtryskiwaczy. Jeżeli wszystko jest w porządku, kalibrację instalacji LPG można uznać za zakończoną.