Olej napędowy czy LPG – które paliwo będzie lepszym wyborem?
LPG i olej napędowy to dwa z trzech najpopularniejszych paliw samochodowych. Oba mają swoje plusy i minusy, które należy rozważyć przed zakupem samochodu. Czym różnią się między sobą LPG i olej napędowy oraz na które z tych paliw warto się zdecydować?
Cena paliwa
Ceny paliw podlegają ciągłym zmianom, ale litr LPG od wielu lat kosztuje około dwóch razy mniej niż litr oleju napędowego. Nawet gdy ceny gazu na stacjach osiągają wysoki poziom, ceny popularnej ropy również biją rekordy. Oznacza to, że im droższe są oba paliwa, tym bardziej opłaca się montaż instalacji gazowej w samochodzie. Mimo że stosunek procentowy cen się nie zmienia, to pojawia się różnica w wartościach bezwzględnych, czyli złotówkach. Jeśli litr LPG kosztuje 2,5 zł, a oleju napędowego 5 zł, to różnica cen wynosi 2,5 zł. Jeżeli jednak za litr LPG trzeba zapłacić 3 zł, a oleju napędowego 6 zł, różnica rośnie do 3 zł. Oczywiście aby móc korzystać z LPG jako paliwa, należy najpierw zainwestować w montaż instalacji. Przeciętnie samochodowa instalacja gazowa zwraca się po około kilkunastu tysiącach kilometrów.
Charakterystyka jazdy
Silniki Diesla długo się rozgrzewają, co sprawia, że na krótkich dystansach nie są w stanie osiągnąć temperatury roboczej. Skutkuje to przyspieszonym zużyciem jednostki napędowej. Ciągła zmiana biegów i ruszanie wpływają negatywnie na żywotność dwumasowego koła zamachowego wraz ze sprzęgłem, a częste wyłączanie silnika powoduje przyspieszone zużycie turbosprężarki. Diesle zdecydowanie bardziej wolą długie trasy i płynną jazdę. Doskonale radzą sobie z prędkościami autostradowymi przy zachowaniu niskiego spalania. Są więc dobrym wyborem dla osób, które planują często jeździć często i daleko.
Silnik samochodu z instalacją LPG uruchamia się na benzynie, a dopiero po pewnym czasie, po osiągnięciu odpowiedniej temperatury płynu chłodniczego, automatycznie przełącza się na gaz. Dzięki temu im dłuższa trasa, tym większa oszczędność na paliwie. Częsta jazda na krótkich trasach nie szkodzi jednak ani instalacji, ani silnikowi benzynowemu. Z tego względu auta na gaz polecane są nie tylko osobom jeżdżącym głównie w długie trasy, ale także tym, które użytkują samochód w warunkach miejskich.