Kiedy nie można założyć instalacji gazowej w aucie? Wyjaśniamy.
Stały rozwój instalacji gazowych zapewnia możliwość przystosowania praktycznie każdego samochodu do zasilania paliwem gazowym. Jednak zdarzają się sytuacje, że rozbudowany układ zasilania zastosowany przez producenta samochodu oraz układ sterowani wtryskiem benzyny są powodem odmowy zabudowy instalacji w samochodzie. W uproszeniu montażysta informuje właściciela pojazdu, że w jego samochodzie nie da się założyć instalacji. Powód jest najczęściej banalny, oparty na doświadczeniu montażysty lub wytwórcy instalacji. Wiąże się z długim czasem przystosowania pojazdu i żmudnym procesem kalibracji systemu zasilania (trwającym czasami około miesiąca). Jeszcze nie tak dawno niektórzy montażyści mieli problemy w zapewnieniu właściwej współpracy instalacji LPG z systemami bezpośredniego wtrysku benzyny. Obecnie problemy te nie są barierą dla podjęcia decyzji przystosowaniu pojazdu do zasilania LPG. Co zatem uniemożliwia dzisiaj„zagazowanie auta”?
Wtrysk podwójny
To, co sprawią kłopot w dniu dzisiejszym to silniki, w których zastosowano jednocześnie wtrysk paliwa benzynowego do kolektora dolotowego i bezpośrednio do komory spalania. Dotyczy to niektórych silników Volkswagena, z serii TSI i TFSI.
Wtryskiwacze piezoelektryczne
Problem mogą stanowić też silniki benzynowe ze wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. W tym przypadku nie ma możliwości zapewnienia prawidłowo przebiegającej współpracy systemów zasilania LPG i benzyną. Dotyczy to przede wszystkim niektórych modeli samochodów marki Mercedes, i BMW.
Silniki pracujące na granicy dopuszczalnych obciążeń
Montaż instalacji w silniku maksymalnie wysilonym jest obarczone dużym ryzykiem i szanujący się zakład montażowy raczej nie podejmie się tego wyzwania.
Skąd mam wiedzieć, czy moje auto da się „zagazować”?
Mogłoby się wydawać, że wszystkie silniki z pośrednim i bezpośrednim wtryskiem benzyny można przystosować do zasilania paliwem gazowym. Niestety nie jest to takie oczywiste. W zależności od serii wprowadzanych na rynek pojazdów producenci stosowali różne rozwiązania konstrukcyjne silnika. Na przykład stosowano równolegle wtryskiwacze elektromagnetyczne wraz z piezoelektrycznymi. Aby upewnić się, że w naszym samochodzie można zamontować instalację gazową, nie pozostaje nic innego, jak wybrać się do zaufanego warsztatu. Specjaliści dokładnie obejrzą nasz pojazd i zadecydują, czy instalacja jest możliwa i faktycznie będzie dobrą inwestycją. Najlepiej wybrać warsztat, który specjalizuje się w montażach i serwisowaniu aut z LPG. W naszej firmie projektujemy samochodowe instalacje gazowe na indywidualne zamówienie klienta, po uprzedniej analizie wyników symulacji przepływów i naprężeń.