Bezpośredni wtrysk paliwa: czy można zamontować instalację LPG?
Silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa wcale nie oznacza, że musimy zrezygnować z montażu instalacji gazowej. Silniki z wielopunktowym wtryskiem paliwa powoli przechodzą już do historii. We wszystkich nowych pojazdach silniki w bezpośrednim wtryskiem paliwa są dzisiaj standardem. Czy to oznacza brak możliwości zamontowania w takim aucie instalacji LPG?
Bezpośredni wtrysk paliwa i instalacja gazowa — czy to możliwe?
Chociaż silniki z wtryskiem bezpośrednim z założenia powinny być bardziej ekonomiczne, jednak nie wyklucza uzyskania dodatkowych korzyści finansowych wynikających z ich przystosowania do zasilania paliwem gazowym. Czy jednak jest to możliwe i opłacalne?
Dla zwolenników LPG mamy dobrą wiadomość: montaż LPG w samochodach napędzanych silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest możliwy. W przypadku tych silników wykorzystywane są instalacje o trochę innej budowie od tych znanych nam w przypadku sekwencyjnego wtrysku paliwa gazowego do kolektora dolotowego. W praktyce stosowane są dwa rozwiązania. Pierwsze z nich to instalacja, która zapewnia równoczesne zasilanie silnika benzyną i paliwem gazowym. Paliwo benzynowe wtryskiwane w niewielkiej ilości do komory spalania zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wtryskiwaczy benzynowych, natomiast paliwo gazowe wtryskiwane do kolektora dolotowego zapewnia pozwala na osiągnięcie oczekiwanej mocy na kołach pojazdu. Czyli w konsekwencji silnik pojazdu pracuje na obu paliwach, przy czym dawka paliwa benzynowego odpowiada tej charakterystycznej dla biegu jałowego silnika.
Rozwiązanie jest dość skomplikowane, co w konsekwencji podnosi nieznacznie cenę montażu. W tym przypadku Inwestycja w tą instalację samochodową LPG jest najbardziej korzystna w przypadku samochodów, które pokonują długie trasy lub pokonywane trasy mają znaczny udział ruchu pozamiejskiego. W przypadku eksploatacji samochodu w warunkach ruchu miejskiego należy liczyć się z dłuższym czasem zwrotu inwestycji.
Drugie rozwiązanie to instalacja gazowa, która w pełni zapewnia pracę silnika na paliwie gazowym, benzyna jest wykorzystywane jedynie do uruchomienia silnika w niskich temperaturach otoczenia. Instalacje ta zapewnia wtrysk paliwa gazowego w fazie ciekłej, wykorzystując wtryskiwacze benzynowe. Rozwiązanie to jest dosyć proste i nie ingeruje w fabryczny układ paliwowy. Pojawia się jedynie dodatkowy zbiornik gazu z pompą oraz urządzenie zapewniające dopływ wybranego paliwa (gazowego lub benzynowego) do oryginalnych wtryskiwaczy. Niestety koszt tego rozwiązania jest zdecydowanie wyższy. Ponadto instalacje te są dedykowane, tzn. przygotowywane przez producenta do określonych samochodów. Dla użytkowników samochodów intensywnie eksploatowanych rozwiązanie to może w bardzo krótkim czasie przyczynić się do uzyskania znacznych oszczędności.