Co tak naprawdę lepiej wybrać: benzynę czy może LPG?

benzynę czy może LPG

Decydując się na kupno samochodu warto zastanowić się, czy chcemy, aby był on zasilany gazem czy benzyną. Powinniśmy również pomyśleć nad tym, czy będziemy używać go do jazdy po mieście, czy może planujemy odbyć nim długie podróże, które niosą za sobą dużą ilość przebytych kilometrów na liczniku.

 

Co lepsze: LPG czy benzyna?

Podejmując wybór należy pamiętać, że nie każdy samochód będzie przystosowany do LPG czy benzyny. Dlatego warto zastanowić się nad różnicami paliw, a także odpowiedzieć na pytanie – do jakiej jazdy są przeznaczone?

– System zasilania LPG może wykorzystywać zarówno gaz odparowany jak i skroplony. Możliwość wykorzystania paliwa gazowego w tych dwóch jego postaciach zapewnia dostosowanie samochodu, który wykorzystujemy zarówno na krótkich jak i długich dystansach. Jeśli przejeżdżamy krótkie trasy powinniśmy pamiętać o tym iż każde uruchomienie silnika następuje na benzynie i z tego paliwa korzystamy do chwili uzyskania przez silnik temperatury pozwalającej na zmianę paliwa. W konsekwencji niewielki dystans, np. 4-6 km w warunkach zimowych może być pokonany wyłącznie na benzynie. Tym samym System zasilania wykorzystujący gaz odparowany nie jest dla nas korzystnym rozwiązaniem. Jeśli zamierzamy eksploatować samochód na krótkich dystansach należy rozważyć zastosowanie Sytemu zasilania gazem skroplonym, który w większości przypadków zapewnia zasilanie paliwem gazowym bezpośrednio po uruchomieniu silnika. Co pozwala na uzyskanie planowanych oszczędności w wydatkach na paliwo także przy pokonywaniu krótszych dystansów. Istotnym elementem Systemu zasilania LPG jest zbiornik, którego kształt i pojemność są dostosowane do konstrukcji samochodu. Pojemność zbiornika decyduje o tym jak długi pokonamy dystans, ale z drugiej strony zbiornik ten zmniejsza dostępną przestrzeń bagażową. Zbiornik ten jest najczęściej umieszczany w komorze koła zapasowego, a więc w rzeczywistości utrata tej powierzchni zależy od wyposażenia pojazdu w pełnowymiarowe koło zapasowe, koło dojazdowe lub zestaw naprawczy. Warto również pamiętać, że w przypadku pokonywania długich dystansów pojemność zbiornika decyduje o częstotliwości jego napełniania i chcąc wykorzystywać wyłącznie paliwo gazowe warto zaplanować określony przebieg trasy, uwzględniający lokalizację stacji napełniania, której właścicielem jest marka do której jesteśmy przywiązani. Czas jaki poświęcamy na napełnienie zbiornika jest porównywalny z czasem tankowania benzyny. Dystrybutory są samoobsługowe i ich obsługa jest bardzo prosta. Należy pamiętać również, że przystosowanie samochodu do zasilania paliwem gazowym zwiększa jego autonomię, dysponując dwoma paliwami mamy możliwość pokonania znacznie większego dystansu, bez tankowania.

– Dodatkowy układ zasilania paliwem gazowym wymaga okresowych przeglądów, które powinny być dokonywane przy przebiegach zalecanych przez jego producenta. Pojawiają się więc dodatkowe koszty eksploatacyjne, jednak ich wielkość jedynie nieznacznie obniża profity uzyskiwane z zakupu tańszego paliwa.

 

Jakie paliwo wybrać?

Podczas dokonywania wyboru warto pamiętać o przeznaczeniu auta. Jeśli ma być ono tylko do jazdy po mieście, należy ocenić przebiegi i rozważyć wybór pomiędzy paliwem gazowym odparowanym i skroplonym. Planując dalekie podróże, należy zdecydować się na System zasilania gazem odparowanym, który jest tańszy i zapewni nam obniżenie kosztów podróży. Świadomy i dostosowany do z naszych preferencji wybór w znaczący sposób wpłynie na koszty eksploatacji naszego samochodu.