Na co zwracać uwagę przy zakupie samochodu z instalacją LPG?

samochód z instalacją LPG

Na rynku wtórnym nie brakuje samochodów z instalacją gazową. Zakup takiego auta trzeba dobrze przemyśleć. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.

 

Sprawdzanie dokumentów

Przed zakupem samochodu z instalacją LPG upewnijmy się, że w dowodzie rejestracyjnym jest odnotowany jej montaż. Bez tego auto nie przejdzie badania technicznego, a podczas kontroli policji może zostać zatrzymany dowód rejestracyjny. Przy zakupie samochodu na gaz powinniśmy otrzymać homologację montażu oraz certyfikat ważności zbiornika. Należy zwrócić uwagę, na datę produkcji zbiornika. Ponieważ jego termin ważności, to 10 lat od daty produkcji, to po tym terminie, auto z pewnością nie przejdzie badania technicznego, a jego zakup będzie się wiązał z dodatkowymi kosztami. Taki zbiornik można zalegalizować w serwisie, który ma odpowiednie uprawnienia. Jeśli wynik badań będzie pozytywny, to otrzymamy decyzję dopuszczającą zbiornik do użycia na kolejne 10 lat. Pamiętajmy, że łącznie zbiornik nie może być używany dłużej niż 20 lat. Wymiana zbiornika LPG jest najbardziej popularna w takich przypadkach, gdyż w Polsce trudno jest znaleźć miejsca z uprawnieniami do legalizacji zbiornika LPG.

 

Koszty serwisu instalacji gazowej

Przy zakupie samochodu z instalacją gazową musimy liczyć się z kosztami związanymi z eksploatacją. Warto zatem sprawdzić, kiedy była dokonywana wymiana filtrów gazowych. Filtry fazy ciekłej należy wymieniać co 30 tys. kilometrów, a filtr fazy lotnej co około 15-20 tys. kilometrów. Oba filtry występują w systemach IV generacji, w innych występuje tylko filtr fazy ciekłej. Częściej przyjdzie nam też wymieniać olej silnikowy razem z filtrem – co 7-8 tys. Kilometrów. Warto też zwrócić uwagę, kiedy były wymieniane świece zapłonowe. Chociaż koszt wymiany nie jest duży, to trzeba je wymieniać w starszych instalacjach co 12-20 tys. kilometrów. W autach z instalacją gazową IV generacji należy się kierować zaleceniami producenta. Do tego dochodzi też konieczność przeglądu i regulacji instalacji co 15 tys. kilometrów. Musimy też pamiętać o tym, że badania techniczne samochodów z instalacją LPG kosztują więcej. Do kosztów zwykłego badania dochodzi koszt badania specjalistycznego.