Jakie samochody są w Polsce najczęściej przerabiane na gaz?

tankowanie samochodu LPG

Instalację gazową można zamontować w niemal każdym silniku benzynowym czterosuwowym. Niektóre jednostki napędowe są jednak lepiej przystosowane do zasilania LPG niż inne. Czym powinien charakteryzować się silnik, aby dobrze znosić zasilanie gazowe, i które modele samochodów najczęściej przerabia się w Polsce na gaz?

 

Jakie silniki są najlepiej przystosowane do zasilania gazowego?

Proces spalania LPG powoduje, że gniazda zaworowe, będące elementem głowicy silnika, są narażone na działanie wysokich temperatur, co może wpływać na ich przyspieszone zużycie. Z tego względu silnik auta, który ma zostać przystosowany do spalania paliwa gazowego, powinien być wyposażony w hydrauliczne popychacze w układzie rozrządu. Zapewniają one odpowiedni luz, dzięki czemu zawory w pozycji zamkniętej zawsze mają kontakt z gniazdami, które mogą bez problemu odbierać ciepło od zaworów. Hydrauliczne popychacze nie są jednak warunkiem koniecznym – samochodowe instalacje LPG dobrze współpracują także z wieloma silnikami z ręcznie regulowanymi luzami zaworowymi.

 

W jakich modelach aut najczęściej montuje się w Polsce instalację LPG?

Jak można wyczytać z raportu „Auta z LPG – stan parku na koniec 2019 roku” przygotowanego przez IBRM Samar, instalację LPG najczęściej montuje się w samochodach niemieckich: Oplach, Volkswagenach i Audi. Stanowią one około 40% wszystkich aut na gaz poruszających się po polskich drogach. Do najczęściej „gazowanych” modeli należą Opel Astra i Vectra, Volkswagen Golf i Passat oraz Audi A4. Na drugim miejscu znajdują się samochody japońskie (Toyota, Honda, Mazda), a na trzecim francuskie: głównie Renault, ale także Peugeot i Citroën. Popularnym autem na gaz jest także Daewoo Lanos. Jeśli chodzi o auta z fabryczną instalacją gazową, to liderem zestawienia jest Dacia, a na kolejnych miejscach znajdują się Skoda i Opel.